'][' E H \/\/ARRiORS

Analysera en bok?

Faabz

• 1 120
    • Visa profil
Analysera en bok?
« skrivet: 03 december 2012, 16:52:02 »
Hej! Jag har en uppgift att analysera en bok, men jag fattar inte riktigt vad våran lärare menar och hon orkar inte förklara säger hon... Så jag undrar om någon snabbt kan förklara vad man gör när man analyserar tack :)
Koch snowflake.

S   = A (1 + 3/9 ∑n ≥ 0(4/9)n)
        = A (1 + 1/3 × 1 / (1 - 4/9))
        = A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Strife

• 1 446
    • Visa profil
SV: Analysera en bok?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 16:59:02 »
Att veta det viktigaste om en bok är väldigt simpelt. :)
Läs de första 20 sidorna, de sista 20 sidorna och 40 sidor när boken är vid sitt klimax. Läs dessutom baksidan.

Då får du all information om boken som du kan tänkas behöva för att analysera eller inför ett slags prov.

Du analyserar en bok eller en text genom att ta ut det viktigaste ur handlingen, t.ex.

Vem?
Var?
Hur?
När?
Varför?

Lycka till! :)

Faabz

• 1 120
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 17:01:20 »
Att veta det viktigaste om en bok är väldigt simpelt. :)
Läs de första 20 sidorna, de sista 20 sidorna och 40 sidor när boken är vid sitt klimax. Läs dessutom baksidan.

Då får du all information om boken som du kan tänkas behöva för att analysera eller inför ett slags prov.

Du analyserar en bok eller en text genom att ta ut det viktigaste ur handlingen, t.ex.

Vem?
Var?
Hur?
När?
Varför?

Lycka till! :)

Så du menar typ att jag ska skriva allt i en text eller typ ställa frågorna till sig själv? :)
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Strife

• 1 446
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 17:02:41 »
De beror ju på hur du vill lägga upp det. Själv hade jag nog skrivit svarat på frågorna på ett kladdpapper och sedan renskrivit det med en fin struktur för toppbetyg. :) Fast jag vet ju inte ens din uppgift, så det är lite svårt att säga. :)

Faabz

• 1 120
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 17:19:57 »
De beror ju på hur du vill lägga upp det. Själv hade jag nog skrivit svarat på frågorna på ett kladdpapper och sedan renskrivit det med en fin struktur för toppbetyg. :) Fast jag vet ju inte ens din uppgift, så det är lite svårt att säga. :)

Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen iallafall :DD
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Strife

• 1 446
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 17:22:45 »
Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen iallafall :DD
Lugnt! :)

Patrik!

• 4 900
  • <3
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 22:28:33 »
hon orkar inte förklara säger hon

Bra lärare du har...
// Patrik!

palsternacka

• *
  • 5 075
  • Überleader
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 04 december 2012, 00:22:58 »
Läs hela boken du ska analysera! Onödigt att försöka ta genvägar... det är ju lättare att analysera när man vet vad saker handlar om.

Här är en modell för hur man kan analysera böcker på B-kursen i svenska. Den kan även fungera för kortare texter, som noveller eller utdrag ur romaner. Om du skriver din bokanalys är det viktigt att du skriver texten så att den går att läsa utan att man behöver läsa frågorna i den här analysmodellen.

1. VAD BERÄTTAS?

a) Redogör kort för den konkreta handlingen i boken (den så kallade fabeln).
b) Lyft fram de centrala problemen (konflikter/motsättningar) som tas upp i boken.
c) Fundera över de viktigaste personerna. Vad har de för egenskaper? Hur förändras de under berättelsens gång, och varför förändras de?
d) Vad anser du att berättelsens budskap är? Varför anser du det, och hur kommer det budskapet fram i boken?

2. HUR BERÄTTAS DET?

a) Berättarperspektiv: Vem berättar? Är det en av personerna i berättelsen, en person som står utanför själva huvudhandlingen, eller en allvetande berättare? Påverkar berättarperspektivet din upplevelse av berättelsen? I så fall hur?

b) I vilken ordning berättas saker och ting? Är dispositionen kronologisk (från början till slut) eller omkastad på något sätt (t ex att vi får reda på slutet redan i början)? Påverkar dispositionen din upplevelse av berättelsen? I så fall hur?

c) Hur är texten skriven? Fundera över ordval, meningsbyggnad och stil. Finns det några viktigare metaforer, allegorier eller symboler i berättelsen? Vad står de för? Används ironi eller liknande medel? I så fall, hur?

3. VARFÖR BERÄTTAS DET?

a) Samtiden: Innehåller boken några spår av den tid och det samhälle den tillkom i? Vad i så fall? Hur pass centralt är det för boken?

b) Författaren: Innehåller boken några inslag som kan ha med författaren som person att göra (t ex sådant som är självupplevt, eller viktiga frågor som författaren engagerade sig i)? Vad i så fall? Hur pass centralt är det för boken?

c) Genretillhörighet och litterär epoktillhörighet: Utifrån vad du har hittat, diskutera vilken slags genre boken tillhör och varför. Ta också ställning till i vilken mån den verkar vara en bra representant för den litterära epok den anses tillhöra?

d) Har den här texten någon betydelse idag, eller är den fullkomligt ointressant att läsa? Fundera för det första på om texten engagerar dig och varför. En text som engagerar dig är naturligtvis aktuell att läsa. En andra möjlighet kan vara att texten är en föregångare till böcker/filmer/tv-serier som finns idag, antingen innehållsmässigt eller formmässigt. Slutligen kan en text också vara historiskt viktig, på så sätt att den får oss att förstå hur människor från en annan tid/plats levde, tänkte och kände.

Källa
Med vänlig hälsning
Jill

OM DU BLIR MEDLEM I FÖRENINGEN, ANGE 1276 SOM REKRYTERINGSNUMMER <3

Har du någon fråga gällande föreningen eller communityt? Skicka PM!

Trafz

« Svar #8 skrivet: 04 december 2012, 05:45:54 »
Bra lärare du har...

Lol, true that.

Analysera = Skriva en bokrecension?
Finns säkert nån du kan hitta online, bara att googla och skriva av fast med egna ord.

Faabz

• 1 120
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 04 december 2012, 08:57:52 »
Läs hela boken du ska analysera! Onödigt att försöka ta genvägar... det är ju lättare att analysera när man vet vad saker handlar om.

Här är en modell för hur man kan analysera böcker på B-kursen i svenska. Den kan även fungera för kortare texter, som noveller eller utdrag ur romaner. Om du skriver din bokanalys är det viktigt att du skriver texten så att den går att läsa utan att man behöver läsa frågorna i den här analysmodellen.

1. VAD BERÄTTAS?

a) Redogör kort för den konkreta handlingen i boken (den så kallade fabeln).
b) Lyft fram de centrala problemen (konflikter/motsättningar) som tas upp i boken.
c) Fundera över de viktigaste personerna. Vad har de för egenskaper? Hur förändras de under berättelsens gång, och varför förändras de?
d) Vad anser du att berättelsens budskap är? Varför anser du det, och hur kommer det budskapet fram i boken?

2. HUR BERÄTTAS DET?

a) Berättarperspektiv: Vem berättar? Är det en av personerna i berättelsen, en person som står utanför själva huvudhandlingen, eller en allvetande berättare? Påverkar berättarperspektivet din upplevelse av berättelsen? I så fall hur?

b) I vilken ordning berättas saker och ting? Är dispositionen kronologisk (från början till slut) eller omkastad på något sätt (t ex att vi får reda på slutet redan i början)? Påverkar dispositionen din upplevelse av berättelsen? I så fall hur?

c) Hur är texten skriven? Fundera över ordval, meningsbyggnad och stil. Finns det några viktigare metaforer, allegorier eller symboler i berättelsen? Vad står de för? Används ironi eller liknande medel? I så fall, hur?

3. VARFÖR BERÄTTAS DET?

a) Samtiden: Innehåller boken några spår av den tid och det samhälle den tillkom i? Vad i så fall? Hur pass centralt är det för boken?

b) Författaren: Innehåller boken några inslag som kan ha med författaren som person att göra (t ex sådant som är självupplevt, eller viktiga frågor som författaren engagerade sig i)? Vad i så fall? Hur pass centralt är det för boken?

c) Genretillhörighet och litterär epoktillhörighet: Utifrån vad du har hittat, diskutera vilken slags genre boken tillhör och varför. Ta också ställning till i vilken mån den verkar vara en bra representant för den litterära epok den anses tillhöra?

d) Har den här texten någon betydelse idag, eller är den fullkomligt ointressant att läsa? Fundera för det första på om texten engagerar dig och varför. En text som engagerar dig är naturligtvis aktuell att läsa. En andra möjlighet kan vara att texten är en föregångare till böcker/filmer/tv-serier som finns idag, antingen innehållsmässigt eller formmässigt. Slutligen kan en text också vara historiskt viktig, på så sätt att den får oss att förstå hur människor från en annan tid/plats levde, tänkte och kände.

Källa

Dock så finns det ett litet problem... Jag lånade boken i lördags (den har 300 sidor) och jag har cirka 7 andra läxor jag måste göra.... Och så ska den vara inlämnad idag (tisdag). Men tack ändå för din hjälp! :) Kan ha nytta av det nästa gång jag ska analysera :)))

Lol, true that.

Analysera = Skriva en bokrecension?
Finns säkert nån du kan hitta online, bara att googla och skriva av fast med egna ord.

Analysera och recension är inte samma sak
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Strife

• 1 446
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 04 december 2012, 09:09:52 »
Jag respekterar dina åsikter men håller inte med eftersom att många (som jag) tycker att det är jättetråkigt att läsa ointressanta böcker som vår svenska-lärare tvingar oss att läsa. Ifall det var en valfri bok, sure, då hade det varit skoj att läsa hela. :) Men när det är en bok som man inte ens vill läsa och har andra saker att göra (som man brukar ha och som Faabz har i det här fallet) så kan det vara bra att kunna genvägar för att kunna få bra betyg ändå.
Samma sak när man har bokcirkel, det behöver man inte plugga en sekund till. Det är bara att vara tyst i början och sedan säga det som Runar sagt med lite finare ord. Det finns jättemånga genvägar och tricks för att lura läraren att tro att du har mer kunskaper än du har, och de tycker jag personligen borde användas så gott som möjligt. Sen tycker vissa såklart att det är omoraliskt och att det kallas för "ögontjänare" o.s.v, vilket jag inte heller håller med om. :)

palsternacka

• *
  • 5 075
  • Überleader
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 04 december 2012, 12:43:09 »
Jag respekterar dina åsikter men håller inte med eftersom att många (som jag) tycker att det är jättetråkigt att läsa ointressanta böcker som vår svenska-lärare tvingar oss att läsa. Ifall det var en valfri bok, sure, då hade det varit skoj att läsa hela. :) Men när det är en bok som man inte ens vill läsa och har andra saker att göra (som man brukar ha och som Faabz har i det här fallet) så kan det vara bra att kunna genvägar för att kunna få bra betyg ändå.
Samma sak när man har bokcirkel, det behöver man inte plugga en sekund till. Det är bara att vara tyst i början och sedan säga det som Runar sagt med lite finare ord. Det finns jättemånga genvägar och tricks för att lura läraren att tro att du har mer kunskaper än du har, och de tycker jag personligen borde användas så gott som möjligt. Sen tycker vissa såklart att det är omoraliskt och att det kallas för "ögontjänare" o.s.v, vilket jag inte heller håller med om. :)

Jag respekterar dina åsikter men i egenskap av blivande svensklärare måste jag tyvärr säga att jag inte håller med om något du skriver.

Man går i skolan för att lära sig saker, inte för att försöka komma undan så lätt som möjligt. Har du inte viljan att lära dig så är det fritt fram att hoppa av, skolan är inte obligatorisk efter nionde klass. Jag förstår självklart hur det känns att bli tilldelad en bok man inte bryr sig något som helst om, men man får göra det bästa av situationen. Det handlar egentligen inte om boken och vad som står i den, utan om informationen och vad du gör med uppgiften. Ni ska lära er hur man analyserar en bok, oavsett vilken bok det är.
Med vänlig hälsning
Jill

OM DU BLIR MEDLEM I FÖRENINGEN, ANGE 1276 SOM REKRYTERINGSNUMMER <3

Har du någon fråga gällande föreningen eller communityt? Skicka PM!

Skroosh

• *
  • 5 107
  • Gotta go fast
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 04 december 2012, 12:54:14 »
Jill, kan du bli min Svenska lärare? <3
Min är så tråkig :3
Slow is not a real word
Gotta go fast
I rate it 60/60 FPS

Strife

• 1 446
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 04 december 2012, 13:04:29 »
Jag respekterar dina åsikter men i egenskap av blivande svensklärare måste jag tyvärr säga att jag inte håller med om något du skriver.

Man går i skolan för att lära sig saker, inte för att försöka komma undan så lätt som möjligt. Har du inte viljan att lära dig så är det fritt fram att hoppa av, skolan är inte obligatorisk efter nionde klass. Jag förstår självklart hur det känns att bli tilldelad en bok man inte bryr sig något som helst om, men man får göra det bästa av situationen. Det handlar egentligen inte om boken och vad som står i den, utan om informationen och vad du gör med uppgiften. Ni ska lära er hur man analyserar en bok, oavsett vilken bok det är.
Tycker detta är en väldigt intressant fråga, lite synd att vi går off topic dock.

Att "komma undan så lätt som möjligt" var verkligen inte vad jag menade. Det finns saker som man är helt ointresserad av. Jag personligen kommer aldrig någonsin att behöva veta hur man analyserar en bok inom mitt yrke som jag kommer att jobba med, dock kan det vara bra att ha den kunskapen för andra tillfällen. Som jag sagt innan så tycker jag att det är onödigt att spendera tid som man kan spendera på någonting som man vill använda till något annat. Det finns ju många andra faktorer också. Kan ta mig som ett exempel. Sen att hoppa av skolan för att man inte vill läsa en bok tycker jag låter lite hårt.

Går upp kl6.
Beger mig ut kl halv sju till bussen.
Åker buss till skolan som börjar kl 8. 
Tar bussen hem vid halv 4 vissa dagar, som inte går ända hem så jag får gå i 30 min, nu under vintern brukar det ta ungefär 40 min.
Vilket gör att jag kommer hem lite innan 6, hungrig, trött, med läxor och har ett träningspass framför mig. Då handlar det att prioritera vad som är viktigast och på vilka sätt man kan göra svåra uppgifter enklare.
Detta var kanske ett extrem fall, men det ser ganska ofta ut så för mig.

Förstår dock hur du tänker, och vet flera andra som också tänker så.

Jill, kan du bli min Svenska lärare? <3
Min är så tråkig :3
Jill är grym! Det var med nöd och näppe som jag vågade mig in i en diskussion med henne.  ::)

Faabz

• 1 120
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 04 december 2012, 15:20:03 »

Jag har A i dem flesta ämnena, tror du verkligen jag vill fuska då? :) Det är bara det att jag inte hinner annars för jag har massa andra läxor ._.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.