'][' E H \/\/ARRiORS

Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem

Osko

• **
  • 266
    • Visa profil
Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem
« skrivet: 01 november 2012, 20:37:18 »
Dag ut och dag in får vi upp fler och fler nya trådar av våra medlemmar i behov av hjälp.

Nu ser jag helst att vi samlar upp alla datorrelaterade problem i den här tråden för att ni ska kunna få så pass effektiv och snabb hjälp som möjligt.

Du behöver inte ha någon större kunskap för att söka hjälp men du bör kunna förklara kortfattat vad problemet är så att vi andra ska kunna hjälpa dig så enkelt och smidigt som möjligt.

Här nedan följer ett exempel på hur en simpel post kan se ut:

Hej

När jag startar min dator så är den endast i drift i ett par sekunder innan den stängs av igen. Jag har själv byggt ihop min dator och jag är inte hundra på om jag har kopplat alla mina kablar rätt.

Vad brukar nya datorbyggare göra för nybörjarmisstag?

Sådär. Inte alls så farligt mycket skrivande va?

Nu hoppas jag att vi håller den här tråden vid liv istället för att skapa en hel drös nya. :)

//Osko
Specs: Bättre än Oskos

Strife

• 1 457
    • Visa profil
SV: Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem
« Svar #1 skrivet: 01 november 2012, 23:14:13 »
Noobfrågor...

Vad är skillnaden mellan en extern hårddisk och ett usb minne? Vad går snabbast?
Kan ni möjligen linka några bra som funkar till mac?

StekN^

• 1 882
  • Han som alltid blev bannad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 november 2012, 23:21:48 »
Noobfrågor...

Vad är skillnaden mellan en extern hårddisk och ett usb minne? Vad går snabbast?
Kan ni möjligen linka några bra som funkar till mac?

Du kan inte säga att USB-minnen eller hårddiskar är snabbare precis, men de flesta hårddiskar är såklart snabbare. Jag gissar på att världens snabbaste hårddisk är snabbare än världens snabbaste USB-minne men de skulle vara så dyra (om de ens var till salu) att privatpersoner inte skulle ha råd.

Skillnaden är att en extern hårddisk är en hårddisk du kopplar in via t.ex USB till datorn. En intern är en hårddisk du kopplar in med SAT-A till datorn och som blir dina primära hårddiskar. Ett USB-minne fungerar likadant som en extern hårddisk, du kopplar in det i ett USB-uttag. Men jag skulle använda mig av USB-minnen till små filer och köpt en SSD istället för en extern hårddisk :).
Ayy!

« Svar #3 skrivet: 01 november 2012, 23:34:57 »
Du kan inte säga att USB-minnen eller hårddiskar är snabbare precis, men de flesta hårddiskar är såklart snabbare. Jag gissar på att världens snabbaste hårddisk är snabbare än världens snabbaste USB-minne men de skulle vara så dyra (om de ens var till salu) att privatpersoner inte skulle ha råd.

Skillnaden är att en extern hårddisk är en hårddisk du kopplar in via t.ex USB till datorn. En intern är en hårddisk du kopplar in med SAT-A till datorn och som blir dina primära hårddiskar. Ett USB-minne fungerar likadant som en extern hårddisk, du kopplar in det i ett USB-uttag. Men jag skulle använda mig av USB-minnen till små filer och köpt en SSD istället för en extern hårddisk :).

Dock kan du, i en extern hårddisk, byta ut själva hårddisken mot en annan, om du nu vill.

Eller, om du har en hårddisk hemma så räcker det med att du köper dig ett kabinett i ditt tycke.

Strife

• 1 457
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 november 2012, 23:37:00 »

Ah okej, men tror du att ett usb räcker för att t.ex kunna spela WoW?
Isåfall skulle den här duga? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/minneskort-lasare/usb-minnen/sandisk-cruzer-extreme-32-gb-p93394

StekN^

• 1 882
  • Han som alltid blev bannad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 02 november 2012, 01:54:06 »
Dock kan du, i en extern hårddisk, byta ut själva hårddisken mot en annan, om du nu vill.

Eller, om du har en hårddisk hemma så räcker det med att du köper dig ett kabinett i ditt tycke.

Det skrev jag väl? Att en extern kopplar du in via t.ex USB.
Ayy!

Re: SV: Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem
« Svar #6 skrivet: 02 november 2012, 02:08:36 »
Det skrev jag väl? Att en extern kopplar du in via t.ex USB.

Har jag på något sätt skrivit att du inte skrivit det? Jag var inte ett eko som repeterade det du skrev, utan förtydligade lite vad det är.

Tapatalked with Transformer Prime

Strife

• 1 457
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 november 2012, 10:12:53 »
Grabbar, kan inte ni som är så kunniga svara på min fråga istället för att diskutera vem som skrev vad? :)

Ylar

• 2 732
  • ^ Badass
    • Visa profil
    • Ylar.se
Re: SV: Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem
« Svar #8 skrivet: 02 november 2012, 10:23:10 »
Ah okej, men tror du att ett usb räcker för att t.ex kunna spela WoW?
Isåfall skulle den här duga? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/minneskort-lasare/usb-minnen/sandisk-cruzer-extreme-32-gb-p93394
Den skulle fungera utmärkt. Bara du kör den genom en USB 3.0-port.

Tapatalked with HTC Sensation XE

Klicka på länkarna för att lägga till mig/visa min profil
Skype | Steam | Twitter

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #9 skrivet: 02 november 2012, 10:27:08 »
Ett mjuvare problem
jag får upp ads hela tiden (fast bara vita rutor för adblock blockar dem  ::)) men vet någon varför det kommer upp rutor det är på sidor som inte brukar ha ad poup upp,
min dator är ren enligt MSE
vad är problmet?
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

« Svar #10 skrivet: 02 november 2012, 10:36:01 »
Ett mjuvare problem
jag får upp ads hela tiden (fast bara vita rutor för adblock blockar dem  ::)) men vet någon varför det kommer upp rutor det är på sidor som inte brukar ha ad poup upp,
vad är problmet?

Testat uppdatera ad-filters?

Eftersom du säger att din dator är ren med MSE; testa skanna igenom med MalwareBytes Anti Malware och/eller SuperANTISpyware

Ozzzkar

• *
  • 5 123
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
« Svar #11 skrivet: 02 november 2012, 11:14:49 »
Ett mjuvare problem
vad är problmet?

Reklam finns lite varstans på Internet nu för tiden, men om du är säker på att det är på sidor som inte ska ha reklam, kolla så du inte har några tillägg/addons/plugins/insticksmoduler i din webbläsare som lägger in reklam på sidorna du besöker.
Med vänliga hälsningar...

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #12 skrivet: 02 november 2012, 11:16:08 »
Testat uppdatera ad-filters?

Eftersom du säger att din dator är ren med MSE; testa skanna igenom med MalwareBytes Anti Malware och/eller SuperANTISpyware
testat båda ska söka igenom datan och kolla
Reklam finns lite varstans på Internet nu för tiden, men om du är säker på att det är på sidor som inte ska ha reklam, kolla så du inte har några tillägg/addons/plugins/insticksmoduler i din webbläsare som lägger in reklam på sidorna du besöker.
tack får kolla det ochså :)

edit hittade några "malware" på datan och tog bort dem och nu har jag upptäck problmet desutom rensade en hel del plugin jag inte använde  :)
så mitt problem är löst verkar det som
« Senast ändrad: 02 november 2012, 12:25:17 av Eos95 »
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

LUDDE

• 592
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 02 november 2012, 12:07:48 »
Dag ut och dag in får vi upp fler och fler nya trådar av våra medlemmar i behov av hjälp.

Nu ser jag helst att vi samlar upp alla datorrelaterade problem i den här tråden för att ni ska kunna få så pass effektiv och snabb hjälp som möjligt.

Du behöver inte ha någon större kunskap för att söka hjälp men du bör kunna förklara kortfattat vad problemet är så att vi andra ska kunna hjälpa dig så enkelt och smidigt som möjligt.

Här nedan följer ett exempel på hur en simpel post kan se ut:

Hej

När jag startar min dator så är den endast i drift i ett par sekunder innan den stängs av igen. Jag har själv byggt ihop min dator och jag är inte hundra på om jag har kopplat alla mina kablar rätt.

Vad brukar nya datorbyggare göra för nybörjarmisstag?

Sådär. Inte alls så farligt mycket skrivande va?

Nu hoppas jag att vi håller den här tråden vid liv istället för att skapa en hel drös nya. :)

//Osko

Jag har exakt samma problem jag startar den den går igång och dör och sådär några gånger sen går den igång riktigt.
LUDDE 8 december 2009 och zurxo 8 augusti 2009

-Dyrast saker i signaturen vinner-

SV: Re: SV: Samlad tråd för hård/mjukvarurelaterade datorproblem
« Svar #14 skrivet: 02 november 2012, 13:46:01 »
Den skulle fungera utmärkt. Bara du kör den genom en USB 3.0-port.

Tapatalked with HTC Sensation XE

De flesta dagens datorer har bara usb 2 förtillfället.

Och om den har usb 3 utgång så kräver det ju att den externa hårdisken är usb 3.