'][' E H \/\/ARRiORS

AMD FX8350 Överhettar

AMD FX8350 Överhettar
« skrivet: 24 september 2015, 21:50:46 »
Köpte ett amd fx8350 och en hyper evo 212, men CPUn överhettar(cpu throttlar) på stockspeed.. Har satt på kylpastan rätt, rengjort med sånt där medel, kört ärtmetoden, linjemetoden osv med kylpastan, är Evo 212n för klen för cpun?

Googlade att moderkortet kan också påverka, har ett ganska gammal moderkort, för det är dålig kylning på något med moderkortet.

Länka gärna ett bra moderkort och en bra fläkt man kan överclocka lite med :)

EDIT: Köpte nytt moderkort och kylare, Sabertooth 990FX R2.0 & Corshair H105. Nu funkar det bra, ligger stabilt på  4.6GHz med bra temps :)
« Senast ändrad: 30 september 2015, 19:30:30 av ChristofferJ »

StekN^

• 1 882
  • Han som alltid blev bannad
    • Visa profil
SV: AMD FX8350 Överhettar
« Svar #1 skrivet: 24 september 2015, 22:22:17 »
Köpte ett amd fx8350 och en hyper evo 212, men CPUn överhettar(cpu throttlar) på stockspeed.. Har satt på kylpastan rätt, rengjort med sånt där medel, kört ärtmetoden, linjemetoden osv med kylpastan, är Evo 212n för klen för cpun?

Googlade att moderkortet kan också påverka, har ett ganska gammal moderkort, för det är dålig kylning på något med moderkortet.

Länka gärna ett bra moderkort och en bra fläkt man kan överclocka lite med :)

Åh nej, jag har exakt samma och min 3570K ligger på stadiga 60 grader under stresstest och 40-50 i vanliga fall. Och 3000-serien är ändå den sämsta när det kommer till överklockning, värme osv.

Visserligen är AMD så väl kända för att ha varma processorer så klarar de samtidigt av högre värme. Jag gissar väl på att ditt moderkort är kasst att överklocka med. Jag är inte jättebra på överklockning och det där, men bättre chipset ska ge bättre överklockning vad jag vet. Samt såklart vilken processor du har, och jag kan väldigt lite om AMD överklockning och dylikt.

Men som sagt, det bör vara ditt moderkort som inte grejar det.

http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx#/specs borde väl funka bra. Verkar vara prisvärt för AMD-användare.
Ayy!

BrödrosT^

• *
  • 3 174
  • Follow Your Dream
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 september 2015, 11:40:06 »
Prova spänna till kylaren, Men inte för hårt, kan kanske vara så att mellanrummet mellan kylplattan o och cpu'n är för stor och kylpastan inte kan leda kylan bra.

sen kanske dum fråga, men cpu-fläkten fungerar va?  ;)

« Svar #3 skrivet: 25 september 2015, 12:53:18 »
Prova spänna till kylaren, Men inte för hårt, kan kanske vara så att mellanrummet mellan kylplattan o och cpu'n är för stor och kylpastan inte kan leda kylan bra.

sen kanske dum fråga, men cpu-fläkten fungerar va?  ;)
Haha aa fläkten funkar, har korrekt "airflow" infrån frånten, ut från bakdelen och toppen på chassit. Som sagt är 100% säker att jag sätter på högkvalités kylpastan rätt :p och kylarn sitter bra :/

Åh nej, jag har exakt samma och min 3570K ligger på stadiga 60 grader under stresstest och 40-50 i vanliga fall. Och 3000-serien är ändå den sämsta när det kommer till överklockning, värme osv.

Visserligen är AMD så väl kända för att ha varma processorer så klarar de samtidigt av högre värme. Jag gissar väl på att ditt moderkort är kasst att överklocka med. Jag är inte jättebra på överklockning och det där, men bättre chipset ska ge bättre överklockning vad jag vet. Samt såklart vilken processor du har, och jag kan väldigt lite om AMD överklockning och dylikt.

Men som sagt, det bör vara ditt moderkort som inte grejar det.

http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx#/specs borde väl funka bra. Verkar vara prisvärt för AMD-användare.

aaa hört massa att mitt modekort är lite för gammalt för cpun blir o fixa det senare något tag! ty :)