'][' E H \/\/ARRiORS

d&d

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
d&d
« skrivet: 18 juli 2015, 17:42:41 »
Tjenare!

Var idag på Webhallen och köpte mig ett starter set av d&d 5th edition. Någon som spelar eller spelat? Någon som vill ge mig lite tips på hur man ska göra, som en ny DM, eller bara lite allmänt? :)

BrödrosT^

• *
  • 3 174
  • Follow Your Dream
    • Visa profil
SV: d&d
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2015, 18:34:00 »
I dnd sitter allt i tärningen och Storyn som DM lagt fram. Mitt tips är att gå ihop ett socialt gäng. Göra sina karaktärer, DM ska sätta sig ner och skriva story som ska innehålla platser och karaktärer som spelarna kan interagera med.

Regel nummer 1.
Det finns inga regler. Säger en spelare att denne vill göra bla bla så kollar man vad för skills som passar bäst till det spelaren ska göra samt om denne har sakerna som behövs. sedan rullar Dm tärningen och slår spelaren tillräckligt högt så lyckas denne med det.

Vid fighter så är det turnbase, dvs att en spelare/npc har en rullning vid varje turn där man kan använda spells osv.

Tror detta täcker grunden, men somsagt, kör utan regler, det blir bara roligare. jag själv lyckades bygga en stor balista bakom en annan spelare och "assassinata" denne :D. Inga regler = Roligare

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
SV: d&d
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2015, 18:57:36 »
I dnd sitter allt i tärningen och Storyn som DM lagt fram. Mitt tips är att gå ihop ett socialt gäng. Göra sina karaktärer, DM ska sätta sig ner och skriva story som ska innehålla platser och karaktärer som spelarna kan interagera med.

Regel nummer 1.
Det finns inga regler. Säger en spelare att denne vill göra bla bla så kollar man vad för skills som passar bäst till det spelaren ska göra samt om denne har sakerna som behövs. sedan rullar Dm tärningen och slår spelaren tillräckligt högt så lyckas denne med det.

Vid fighter så är det turnbase, dvs att en spelare/npc har en rullning vid varje turn där man kan använda spells osv.

Tror detta täcker grunden, men somsagt, kör utan regler, det blir bara roligare. jag själv lyckades bygga en stor balista bakom en annan spelare och "assassinata" denne :D. Inga regler = Roligare
Haha låter kul! :)
Köpte ju starter set(t)et och fick med en regelbok. Den berättar mer om hur du gör i olika situationer än om vad du inte får göra liksom :)
Sedan fick jag även med ett äventyr i början som heter "Lost mines of Phandelver". Spelat första delen av den själv :)