'][' E H \/\/ARRiORS

Energibars

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
Energibars
« skrivet: 11 mars 2015, 21:54:18 »
Halloj!

Har nyss börjat träna en del, som ni säkert vet från tråden ang. nyårslöften, och jag känner att jag inte riktigt får i mig alla kalorier per dag osv. Jag brukar känna mig hungrig framåt halv elva tiden, samt vid 2-3 tiden. Då käkar jag även en hyfsad frukost som innehåller två dubbelmackor av Pågen lingongrova och en frukt för det mesta. Sedan brukar jag oftast käka en rejäl lunch, har svårt att vara exakt här eftersom jag äter i skolan. Här brukar tallriken oftast vara fullt, om inte maten sviker mig, då ser den tyvärr mindre ut. Jag har även börjat ta en del sallad till maten också. Dricker 3 små glas (2 dl styck kanske?) med vatten, och sedan en med mjölk i bästa fall.

Nu behöver jag också mellanmål mellan dessa måltider, och middagen, för att hålla mig mätt och få i mig mina kalorier. Jag har då börjat tänka på energibars, eftersom de är effektiva och snabba att äta. Eftersom jag kommer äta dessa i skolan får jag inte ha något med nötter i (inklusive nötsmör) och jag vill heller inte köpa några bars.

Nu kommer jag till min fråga: Vet ni något recept där man kan baka energibars utan nötter i? Notera att spår av inte spelar någon roll. De flesta andra ingredienser kan jag köpa och ha i. Jag är heller inte allergisk mot något, vilket gör det ännu bättre. Jag kan tänka mig att ha i bär och frukt också, däremot vill jag försöka skippa choklad och onödigt socker.

Tack på förhand
David :)
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 10:35:35 av DavidFTW898 »

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
SV: Energibars
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2015, 10:33:31 »
Det finns energybars du kan köpa som är utan nötter. Du skriver att du äter måltider och därför bara behöver mellanmål, alltså något extra. När du köper energybars, är det viktigt att du kollar vilken sort du köper. Det finns Meal replacement bars som innehåller mycket kalorier och är till för att ersätta din måltid. Sedan finns det proteinbars, vilket jag har hört är enkla att göra hemma. Aldrig provat det själv dock.

Om du känner hunger mellan måltiderna rekommenderar jag dig att äta större måltider, samt att dricka mycket. När du dricker minskar du inte bara törsten, utan du kan känna dig lite mindre hungrig.
Protein anses vara det näringsämnet som mättar mest. Vad jag rekommenderar till dig är att prova proteinpulver. Det är inte lika gott som energybars, men det mättar och ger dig protein. Du ska leta efter "Whey protein", dessa funkar best enligt många. Kan smaka lite beskt, men finns flera smaker så det är bara att prova dig fram. Ifall detta är något du vill prova kan du skriva till mig privat, jag har överflöd av sådant hemma.

Här har du några recept på proteinbars http://www.tasty-health.se/p/proteinbarssnacks-mellanmal.html Dessa smakar väldigt gott också  :)
Vill inte köpa, vill baka egna. Tänkte köpa proteinpulver för att det gör det enklare med barsen. Fast hade tänkt mer på äggprotein, eftersom det stannar längre, men är inte så insatt så whey (mjölkproteinet) kanske är bättre :)
Jag dricker mycket när jag äter hemma, men är jobbigare i skolan för att man måste gå och hämta massor av gånger eftersom glasen är så små :)

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2015, 10:58:03 »
Vill inte köpa, vill baka egna. Tänkte köpa proteinpulver för att det gör det enklare med barsen. Fast hade tänkt mer på äggprotein, eftersom det stannar längre, men är inte så insatt så whey (mjölkproteinet) kanske är bättre :)
Jag dricker mycket när jag äter hemma, men är jobbigare i skolan för att man måste gå och hämta massor av gånger eftersom glasen är så små :)
Ta med vatten flaska så kan du dricka troligen på lektionerna

/|\ Tapatalk is the shit  /|\
\|/ Skrivet via Tapatalk \|/

| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2015, 12:22:09 »
Ta med vatten flaska så kan du dricka troligen på lektionerna

/|\ Tapatalk is the shit  /|\
\|/ Skrivet via Tapatalk \|/
Har faktiskt tänkt på det.
Att man skaffar en flaska med ca 1 liter, så kan försöka dricka upp den två gånger (dvs att man fyller den en extra gång) tills middagen. För att få i sig en bra mängd vatten :)

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2015, 15:09:23 »
Har faktiskt tänkt på det.
Att man skaffar en flaska med ca 1 liter, så kan försöka dricka upp den två gånger (dvs att man fyller den en extra gång) tills middagen. För att få i sig en bra mängd vatten :)
yes eller drick typ hela tiden.
Så ha hellre en flaska du orkar bära med dig och fyll på den än en stor du inte orkar ha med dig hela tiden.
Att ha med sig en vattenfalska hjälper mycket märker jag ex när är på dh, scoutläger m.m Det kan vara skillnad på att en dag är en bra dag eller en dålig. :P
Sen hjälper det även att hålla koncentrationen uppe, förhindrar trötthet etc. Vatten är som bensin för kroppen ;)
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2015, 15:47:14 »
yes eller drick typ hela tiden.
Så ha hellre en flaska du orkar bära med dig och fyll på den än en stor du inte orkar ha med dig hela tiden.
Att ha med sig en vattenfalska hjälper mycket märker jag ex när är på dh, scoutläger m.m Det kan vara skillnad på att en dag är en bra dag eller en dålig. :P
Sen hjälper det även att hålla koncentrationen uppe, förhindrar trötthet etc. Vatten är som bensin för kroppen ;)
På dh har jag lärt mig att ha en vattenflaska o dricka ur, får ha med mig en till skolan med  ;D

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 april 2015, 13:27:27 »
Vet inte om du fortfarande letar eller inte, men jag hittade iallafall något åt dig https://www.youtube.com/watch?v=4pZrC_hI07s .
Koch snowflake.

S   = A (1 + 3/9 ∑n ≥ 0(4/9)n)
        = A (1 + 1/3 × 1 / (1 - 4/9))
        = A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.