'][' E H \/\/ARRiORS

Esport bör ses som en sport/idrott

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
SV: Esport bör ses som en sport/idrott
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2015, 19:32:53 »
Jag sa inte att man inte ska göra något för länge, jag sa att man inte ska sitta för länge. Ingen gamer tänker på sin ergonomiska ställning när dem spelar. Och det är självklart att dem kommer främjas, om man öppnar möjligheter för en karriär kommer folk att försöka ta dem. Men problemet är att karriären skapar hälsoproblem vilket sporter som fotboll,innebandy etc inte gör om man självklart inte utövar dem fel.
Du vet att det finns hundratals människor som har en karriär inom datorspel som har det som jobb? De som tar sitt spelande på fullaste allvar ser till att de har en bra hälsa och att de tränar regelbundet.

Det är dessutom tråkigt att du uttalar dig om hälsoproblem vid exempelvis fotboll i och med att du inte verkar ha någon vidare koll på det.

AnT

• *
  • 2 547
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2015, 19:53:16 »
Jag sa inte att man inte ska göra något för länge, jag sa att man inte ska sitta för länge. Ingen gamer tänker på sin ergonomiska ställning när dem spelar. Och det är självklart att dem kommer främjas, om man öppnar möjligheter för en karriär kommer folk att försöka ta dem. Men problemet är att karriären skapar hälsoproblem vilket sporter som fotboll,innebandy etc inte gör om man självklart inte utövar dem fel.

Här har ni en video så kanske ni förstår vad jag menar; https://www.youtube.com/watch?v=uiKg6JfS658
Har du pratat med varje gamer eller, för hur annars kan du föra deras talan? Finns många som tänker på sin ergonomiska ställning och köper bra stolar. Möjligheterna finns redan, prispotterna är på flera miljoner, platser till matcher säljs slut på minuter... Jag vet verkligen inte vad skillnaderna är mellan e-sport och fotboll, vad har fotboll som gör att det blir en sport? Hälsoproblemen du pratar om beror ju inte på datorspelandet, alla väljer väl själva hur de vill spendera sin fritid?

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2015, 20:27:06 »
Har du pratat med varje gamer eller, för hur annars kan du föra deras talan? Finns många som tänker på sin ergonomiska ställning och köper bra stolar. Möjligheterna finns redan, prispotterna är på flera miljoner, platser till matcher säljs slut på minuter... Jag vet verkligen inte vad skillnaderna är mellan e-sport och fotboll, vad har fotboll som gör att det blir en sport? Hälsoproblemen du pratar om beror ju inte på datorspelandet, alla väljer väl själva hur de vill spendera sin fritid?

Hälsoproblem beror på sittande alldeles för länge vilket alla gamers gör, när jag tänker på en sport så är det något som man kan tävla i med fysisk ansträngning, tycker att det är löjligt att t.ex schack har klassats som en sport. Och självklart så är det ju också ett fritids intresse att spela spel, jag försöker inte stoppa folk från att göra det dem vill men jag försöker upplysa folk om framtids problem man kan få av att sitta för mycket och man gör det när man är en som tävlar inom esport (ja jag har frågat folk som har spelat competetive i olika spel), har också observerat att oftast inte tänker på sin ergonomi, såg väl typ froggen göra det på sin stream men annars brukar inte gamers göra det. Nästan alla datorspels proffs sitter och "tränar" (eller som jag kallar det, spelar) 8-10 timmar om dan och det är väldigt hälso farligt. Sen ska man också räkna ihop alla tävlingar osv så det blir kanske 50-60 timmar per vecka framför datorn för att spela spel?

Om ni inte heller har sett videon på rekkles så verkar han se väldigt trött ut under en tävling, https://www.youtube.com/watch?v=lb_6mQT3W-A
Koch snowflake.

S   = A (1 + 3/9 ∑n ≥ 0(4/9)n)
        = A (1 + 1/3 × 1 / (1 - 4/9))
        = A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

El Diablo

• *
  • 3 069
  • Smutsbarn since 2015
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2015, 20:36:00 »
spelar väl för fan ingen roll om sitter i en ergonomisk ställning flera timmar och spelar, man mår fortfarande inte bra psykiskt om man sitter för länge. Ögonen och hjärnan tar stryk om du sitter framför en skärm flera timmar/dygn. Kroppen behöver motion, det kan till och med en gris komma fram till.
Just do it. - Shia Labouf

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2015, 20:39:27 »
spelar väl för fan ingen roll om sitter i en ergonomisk ställning flera timmar och spelar, man mår fortfarande inte bra psykiskt om man sitter för länge. Ögonen och hjärnan tar stryk om du sitter framför en skärm flera timmar/dygn. Kroppen behöver motion, det kan till och med en gris komma fram till.

Syftade inte på att ergonomisk ställning löser allt, men det hjälper. Du förstod iallafall vad jag mena ^.^
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Floppppppp

• *
  • 1 168
  • Livs Levande Legend.
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2015, 20:58:03 »
Kollar du ens fotboll? Spelare skadas stup i kvarten. Det kallar jag hälsoproblem.

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2015, 21:02:15 »
Kollar du ens fotboll? Spelare skadas stup i kvarten. Det kallar jag hälsoproblem.

Kollar du ens på vad jag skrev? Jag skrev ju klart och tydligt att det har inte har hälsoproblem såvida man inte gör fel. När man spelar datorspel eller bara sitter vid datorn så får man hälsoproblem automatiskt, det får man inte av fotboll. Det handlar om hur man använder kroppen, om man inte gör det rätt får man självklart hälsoproblem.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

AnT

• *
  • 2 547
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2015, 21:08:14 »
Kollar du ens på vad jag skrev? Jag skrev ju klart och tydligt att det har inte har hälsoproblem såvida man inte gör fel. När man spelar datorspel eller bara sitter vid datorn så får man hälsoproblem automatiskt, det får man inte av fotboll. Det handlar om hur man använder kroppen, om man inte gör det rätt får man självklart hälsoproblem.
Så det är fotbolls spelares fel att de blir tacklade, sparkade på eller what ever som kan en i en match?

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2015, 21:33:08 »
Så det är fotbolls spelares fel att de blir tacklade, sparkade på eller what ever som kan en i en match?

Nej, men dem som gör det utför ju inte direkt sporten. Det är inte gjort för att man ska tacklas och sparkas osv. Så dem som gör det utför ju inte sporten, eller jag tycker det iallafall. Sen så behöver det inte heller alltid vara så att man faktiskt skadar någon annan med mening, som sagt det är inte hälsofarligt så länge man inte utför sporten fel (detta gäller båda lagen då). Datorspelande däremot är hälsofarligt oavsett vad, det spelar ingen roll som El-Diablo sa om man sitter med ergonomisk ställning, skärmen förstör ändå hjärnan/ögonen.

Edit : Bara så att ni inte missuppfattar, jag försöker inte övertala er att ändra er åsikt utan jag bara förklarar varför jag tycker som jag tycker :)
« Senast ändrad: 21 januari 2015, 21:38:29 av Faabz/Brokami »
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

ShowtiTs

• *
  • 27
  • Marängsviss bror
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2015, 22:05:25 »
Sen har vi ju de som faktiskt ger fan i hälsan och tyvärr de som lägger sig i andras hälsa. Hälsa är väl ändå något man inte ska lägga vikt på, man har ett val. Din kropp, ditt val.

Det krävs muskelminne, taktik, träning och ibland lite tur. Precis som i alla de flesta sporter, skillnaden är att man inte svettas på köpet.

Det är fan en riktig sport, ge spelnördarna en chans i livet.
Man ska vara bror.

AnT

• *
  • 2 547
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2015, 00:08:19 »
Nej, men dem som gör det utför ju inte direkt sporten. Det är inte gjort för att man ska tacklas och sparkas osv. Så dem som gör det utför ju inte sporten, eller jag tycker det iallafall. Sen så behöver det inte heller alltid vara så att man faktiskt skadar någon annan med mening, som sagt det är inte hälsofarligt så länge man inte utför sporten fel (detta gäller båda lagen då). Datorspelande däremot är hälsofarligt oavsett vad, det spelar ingen roll som El-Diablo sa om man sitter med ergonomisk ställning, skärmen förstör ändå hjärnan/ögonen.

Edit : Bara så att ni inte missuppfattar, jag försöker inte övertala er att ändra er åsikt utan jag bara förklarar varför jag tycker som jag tycker :)
Jag är förvirrad av ditt första stycke fattar ingenting... Du säger att sporten inte är gjord för att man ska tacklas men är e-sport gjort för att man ska få dålig hälsa alltså, allt du skrivit här motsäger ju det du skrivit innan. Sedan kommer du och säger att datorn förstör hjärnan och ögonen. Har du hittat eller gjort någon forskning om det eller? Bifoga gärna källor och då menar jag legitima källor så som professorer med bra meriter och är oberoende av resultatet av rapporten. Måste också fråga vad detta nu har med att e-sport inte bör vara en sport att göra.

NAOZ

• 829
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2015, 18:54:13 »
Så det är dåligt att sitta framför datorn och spela några timmar om dagen. Säg det till alla som JOBBAR med att sitta framför datorn. Och då menar jag inte att jobba inom e-sporten.
Sveriges kortaste skämt: AIK

El Diablo

• *
  • 3 069
  • Smutsbarn since 2015
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 22 januari 2015, 19:34:02 »
Så det är dåligt att sitta framför datorn och spela några timmar om dagen. Säg det till alla som JOBBAR med att sitta framför datorn. Och då menar jag inte att jobba inom e-sporten.

några timmar är helt okej, jag syftade mer på mer 12+...
Just do it. - Shia Labouf

NAOZ

• 829
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 22 januari 2015, 20:54:42 »
några timmar är helt okej, jag syftade mer på mer 12+...
Tror inte att det är många som sitter 12+... Många går i skolan, andra jobbar, ca 8-15+, kommer kanske hem runt 16-17, börjar spela, sitter från 17-23, det blir 6 timmar.
Sveriges kortaste skämt: AIK

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 22 januari 2015, 21:12:33 »
Tror inte att det är många som sitter 12+... Många går i skolan, andra jobbar, ca 8-15+, kommer kanske hem runt 16-17, börjar spela, sitter från 17-23, det blir 6 timmar.

Dem som tävlar inom esport går inte i skolan. Och jo, dem flesta sitter 12 + timmar.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.