'][' E H \/\/ARRiORS

Esport bör ses som en sport/idrott

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
SV: Esport bör ses som en sport/idrott
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2015, 09:37:03 »
Jag tycker inte det borde anses som en sport, när jag tänker på sport är det "fotboll,innebandy" etc inte saker som golf,esport osv. Det låter lite löjligt att kalla det för en sport tycker jag när man bara sitter och spelar, samma sak med andra sporter som inte kräver fysisk ansträngning.
Koch snowflake.

S   = A (1 + 3/9 ∑n ≥ 0(4/9)n)
        = A (1 + 1/3 × 1 / (1 - 4/9))
        = A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2015, 09:53:08 »
Jag tycker inte det borde anses som en sport, när jag tänker på sport är det "fotboll,innebandy" etc inte saker som golf,esport osv. Det låter lite löjligt att kalla det för en sport tycker jag när man bara sitter och spelar, samma sak med andra sporter som inte kräver fysisk ansträngning.
men Skytte, Boule, Bangolf, Biljard, och Varpa då.... dem räknas som sport/idrott
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

Xoonia

• 1 002
  • Efterlyst i 20 nationer.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2015, 10:18:27 »
Det är för att man använder kroppen på ett annat sätt än om man sitter framför en dator och skriker. Själv är jag splittrad jag gillar att spela spel men jag tycker inte det är en seriös sport just nu, men det går att ändra på. Man kan vänta och se eller man kan låta den växa så att fler ser att det är en stor och att många unga gillat den.
Ha kul, så lever du längre!

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2015, 11:44:18 »
Sport och idrott är inte samma sak.

E-sport tycker jag bör anses som en sport då man i lag tävlar i en aktivitet där det krävs strategier och färdigheter. E-sport ska dock inte blandas in i begreppet idrott då en idrott är en aktivitet som kräver fysiskt ansträngning vilket det inte finns någon större mängd av i e-sport.

TL;DR: E-sport bör anses som en sport men inte en idrott.

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2015, 14:27:08 »
men Skytte, Boule, Bangolf, Biljard, och Varpa då.... dem räknas som sport/idrott

Jag kan inte alla sporter i huvudet, men jag sa specifikt att aktiviteter som inte kräver någon fysisk ansträngning inte bör klassas som en sport. Med tanke på att det inte heller är bra att sitta vid datorn för mycket så är det nog bäst om man inte klassar esport som en sport, tycker jag. Flera kommer då att börja sitta vid datorn under långa perioder och det leder till ryggskador.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2015, 14:58:45 »
Idrott = NEJ
Sport = JA
// Patrik!

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2015, 15:22:34 »
Jag kan inte alla sporter i huvudet, men jag sa specifikt att aktiviteter som inte kräver någon fysisk ansträngning inte bör klassas som en sport. Med tanke på att det inte heller är bra att sitta vid datorn för mycket så är det nog bäst om man inte klassar esport som en sport, tycker jag. Flera kommer då att börja sitta vid datorn under långa perioder och det leder till ryggskador.
Jag antar att du försöker vara rolig men jag ger ett seriöst svar ändå.

Jag vet inte hur du känner men jag hade inte börjat sitta mer vid datorn bara för att e-sport började kallas en sport. Om man dessutom får ryggskador av att sitta vid datorn längre perioder får man börja träna, vilket man bör göra ändå.

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2015, 15:37:50 »
Jag antar att du försöker vara rolig men jag ger ett seriöst svar ändå.

Jag vet inte hur du känner men jag hade inte börjat sitta mer vid datorn bara för att e-sport började kallas en sport. Om man dessutom får ryggskador av att sitta vid datorn längre perioder får man börja träna, vilket man bör göra ändå.

Det handlar om ergonomi och jag lovar dig att ingen som spelar tänker på ergonomin, såklart träning hjälper men det är fortfarande inte bra att sitta vid datorn mycket. Att främja dator spelande aka esport som en sport kommer få fler att börja göra det då det finns fler möjligheter.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2015, 16:56:08 »
Det handlar om ergonomi och jag lovar dig att ingen som spelar tänker på ergonomin, såklart träning hjälper men det är fortfarande inte bra att sitta vid datorn mycket. Att främja dator spelande aka esport som en sport kommer få fler att börja göra det då det finns fler möjligheter.
Det är ju inte heller bra att sitta och spela gitarr flera timmar i sträck. Eller att sitta och spela schack flera timmar i sträck. Klart att man måste röra på sig emellanåt, det går inte att sitta still flera timmar. Kroppen är inte gjord för det. Man kan sporta/gymma samtidigt som man sitter flera timmar vid datorn. Då håller du din kropp i en bättre balans än om du bara sitter vid datorn. Ingen har sagt att det ända man skall göra är att sitta vid datorn hela dagarna :)

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2015, 17:23:02 »
Det är ju inte heller bra att sitta och spela gitarr flera timmar i sträck. Eller att sitta och spela schack flera timmar i sträck. Klart att man måste röra på sig emellanåt, det går inte att sitta still flera timmar. Kroppen är inte gjord för det. Man kan sporta/gymma samtidigt som man sitter flera timmar vid datorn. Då håller du din kropp i en bättre balans än om du bara sitter vid datorn. Ingen har sagt att det ända man skall göra är att sitta vid datorn hela dagarna :)

Har inte sagt att det är skillnad på att sitta vid datorn eller sitta vid gitarren. Det jag säger är att om man främjer dator spelande och skapar möjligheter kommer fler att börja med det och satsa på det. Typ som zlatan som bara satsade på fotbollen t.ex. Tycker saker som välfärden osv borde diskuteras inom politiken istället för detta som jag tycker är väldigt onödigt.
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2015, 17:58:44 »
Har inte sagt att det är skillnad på att sitta vid datorn eller sitta vid gitarren. Det jag säger är att om man främjer dator spelande och skapar möjligheter kommer fler att börja med det och satsa på det. Typ som zlatan som bara satsade på fotbollen t.ex. Tycker saker som välfärden osv borde diskuteras inom politiken istället för detta som jag tycker är väldigt onödigt.
Även det borde diskuteras. Däremot ger det folk som är stora inom E-sporten andra privilegier när de skall utomlands och tävla osv.

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2015, 18:05:25 »
Även det borde diskuteras. Däremot ger det folk som är stora inom E-sporten andra privilegier när de skall utomlands och tävla osv.

Jag sa inte att det inte borde diskuteras, jag sa att jag tyckte det. Och folk inom esport reser redan väldigt mycket så det ändrar faktiskt inte så mycket förutom att dem får mer stödd som egentligen borde läggas på välfärden. Jag tänker mycket på vad samhället behöver, inte vill ha och det är därför jag har denna åsikten :)
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.

AnT

• *
  • 2 547
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2015, 18:12:35 »

Tycker definitivt det är en sport, följer sportaccords definition av en sport och antalet utövare ökar hela tiden dvs det är växande fortfarande. Det vill säga det har både byråkratiskt stöd och stöd av en stor folkmassa!

Måste även kommentera de slutsatser du drar ur tomma intet Faabz, som att om e-sport blir en sport så betyder det att vi främjer att sitta och spela länge och att fler kommer börja spela? På vilket sätt är det dåligt att fler börjar för det första? För det andra så främjs ju alla andra sporter lika mycket av att få gå under samlingsnamnet sport och det är ju som du själv säger inte bra att göra något för länge, så där säger du ju emot dig själv.

Förtydligar, att om en aktivitet blir en sport så främjs den och då kommer folk att utöva den längre, men det är inte bra att man håller på med en aktivitet för länge om jag tolkat dina inlägg rätt.

Faabz

• 1 146
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2015, 19:14:54 »
Tycker definitivt det är en sport, följer sportaccords definition av en sport och antalet utövare ökar hela tiden dvs det är växande fortfarande. Det vill säga det har både byråkratiskt stöd och stöd av en stor folkmassa!

Måste även kommentera de slutsatser du drar ur tomma intet Faabz, som att om e-sport blir en sport så betyder det att vi främjer att sitta och spela länge och att fler kommer börja spela? På vilket sätt är det dåligt att fler börjar för det första? För det andra så främjs ju alla andra sporter lika mycket av att få gå under samlingsnamnet sport och det är ju som du själv säger inte bra att göra något för länge, så där säger du ju emot dig själv.

Förtydligar, att om en aktivitet blir en sport så främjs den och då kommer folk att utöva den längre, men det är inte bra att man håller på med en aktivitet för länge om jag tolkat dina inlägg rätt.

Jag sa inte att man inte ska göra något för länge, jag sa att man inte ska sitta för länge. Ingen gamer tänker på sin ergonomiska ställning när dem spelar. Och det är självklart att dem kommer främjas, om man öppnar möjligheter för en karriär kommer folk att försöka ta dem. Men problemet är att karriären skapar hälsoproblem vilket sporter som fotboll,innebandy etc inte gör om man självklart inte utövar dem fel.

Här har ni en video så kanske ni förstår vad jag menar; https://www.youtube.com/watch?v=uiKg6JfS658
Koch snowflake.

= A (1 + 1/3 × 9/5)
        = A (1 + 3 /5)
        = 8A / 5.