'][' E H \/\/ARRiORS

Ryssland i Sverige?

NAOZ

• 829
    • Visa profil
SV: Ryssland i Sverige?
« Svar #30 skrivet: 11 december 2014, 22:14:39 »
Men vad jag vet så har alla övningar som skett har varit på "öppet vatten"
Hört talas om en viss ubåd vid stockholms skärgård?
Sveriges kortaste skämt: AIK

Floppppppp

• *
  • 1 168
  • Livs Levande Legend.
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 11 december 2014, 22:26:55 »
Rätta mig om jag har fel, men det vart aldrig confirmed? Och om det vart confirmed, så var det inte klart att den var rysk? LoLoLoLoL

NAOZ

• 829
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 11 december 2014, 22:34:33 »
Rätta mig om jag har fel, men det vart aldrig confirmed? Och om det vart confirmed, så var det inte klart att den var rysk? LoLoLoLoL
Nej, men det finns många bevis som säger att det var något.
Sveriges kortaste skämt: AIK

Ghost Potato

• *
  • 257
  • Slim Shady in all of us.
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 11 december 2014, 22:36:20 »
Har för mig att det liksom var confirmed, inte säker om det stämmer.
Saying you sick, quit playing you prick don't nobody care And why the fuck am I yelling at air I ain't even talking to no one cause ain't nobody there!
¯\_(ツ)_/¯

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 11 december 2014, 22:57:59 »
Det centrala i den artikeln jag länkade (se citat nedan) gäller väl dock fortfarande? Har du andra uppgifter?
Syftar mer på Xonia's länkar.

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #35 skrivet: 11 december 2014, 23:45:13 »
Va en ubåt i stockholms skärgård...  kan ju inte stämma ::)
lite oftopic men rätt rolig video om händelsen ;)
jo jag vet om det.
Citera
Försvarsmakten kan nu bekräfta att en ubåt kränkt svensk territorium. /14 NOVEMBER 2014
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/11/bekraftad-ubat-i-stockholms-skargard/

*foliehatten is on* fast var det verkligen en ubåt kanske var  iscensatt. Så att dem skulle kunna få mer pengar i budgeten (som skulle presenteras några dagar senare)  ::)

| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

Heboy

• *
  • 3 446
  • ßadaƨƨ ƙoƨƨa
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 13 december 2014, 01:06:44 »
Vad jag vet så har alla övningar som skett har varit på "öppet vatten"
Nu vet jag inte vilka övningar du syftar på men det har skett många kränkningar av svenskt luftrum de senaste åren. De flesta av Ryssland - med största sannolikhet på uppsåt.

Att det har befunnit sig en undervattensfarkost i svensk skärgård är helt klarlagt, så våra territorialvatten har även fått besök. Vilken stat som genomförde operationen är dock okänt.

*foliehatten is on* fast var det verkligen en ubåt kanske var  iscensatt. Så att dem skulle kunna få mer pengar i budgeten (som skulle presenteras några dagar senare)  ::)
Budgeten är nog dock helt klar dagarna(/veckorna) innan den ska presenteras. Lite tråkigt att du har så lågt förtroende till Försvarsmakten att du tror att de skulle göra något sådant. Hoppas inte att du är seriös.

Syftar mer på Xonia's länkar.
Det är ju samma sak där... Faktan stämmer fortfarande.

Att Nato har tillåtelse att använda svensk mark som bas i krigstid är inte samma sak som att de kommer att bekämpa ett eventuellt angrepp mot Sverige.

Rädslan för att Ryssland ska straffa oss (eller vad det nu är som får folk att inte vilja att vi ska gå med) om vi går med i Nato är helt befängd. Sverige är redan på Natos sida i praktiken. Neutrala har vi inte varit på många decennier...
« Senast ändrad: 13 december 2014, 01:15:28 av Heboy »

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #37 skrivet: 13 december 2014, 01:59:35 »
Nu vet jag inte vilka övningar du syftar på men det har skett många kränkningar av svenskt luftrum de senaste åren. De flesta av Ryssland - med största sannolikhet på uppsåt.
Det var någon som nämde att ryssland haft övningar mot sverige, dessa skett på/i öppet vatten.
Att det har befunnit sig en undervattensfarkost i svensk skärgård är helt klarlagt, så våra territorialvatten har även fått besök. Vilken stat som genomförde operationen är dock okänt.
Budgeten är nog dock helt klar dagarna(/veckorna) innan den ska presenteras. Lite tråkigt att du har så lågt förtroende till Försvarsmakten att du tror att de skulle göra något sådant. Hoppas inte att du är seriös.
ja jag var inte seriös, kanske lite överdrivet källkritisk ;) (Staten kan också ge en felaktig bild av händelser, finns såna bevis från kalla kriget men det är ett annat ämne)
Att Nato har tillåtelse att använda svensk mark som bas i krigstid är inte samma sak som att de kommer att bekämpa ett eventuellt angrepp mot Sverige.

Rädslan för att Ryssland ska straffa oss (eller vad det nu är som får folk att inte vilja att vi ska gå med) om vi går med i Nato är helt befängd. Sverige är redan på Natos sida i praktiken. Neutrala har vi inte varit på många decennier...
exakt. Vi har inga garantier.

Rädslan för ryssen har kommit från främst kalla kriget. Neutrala var vi officiellt under kalla kriget men i efterhand (gjort skolarbete om det) så fanns det tendenser till att vi inte ens var neutrala då utan var mer eller mindre allierade med usa. Under förra kalla kriget så var det en hel del("1981 och 1994 registrerades cirka 4 700 enskilda observationer av "bedömt u-båtsrelaterade föremål av olika slag"*)ubåtverksamhet i Sveriges rikes vatten territorium varav en var bekräftad(visuellt) (den som gick på grund).

Sen i efterhand så har det kommit fram bevis mot att en ubåt från usa även var under den tiden i vårt territorium, men detta dementeras av försvaret.

Det mest tragiskt vi vet inte hur många ubåtar som varit och snokat utan att vi vet om det. För vi har inte lika stort försvar och inte lika stor bevakning av vårt territorium mot undervattens farkoster.

*http://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5tskr%C3%A4nkningar_i_Sverige
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader