'][' E H \/\/ARRiORS

Ryssland i Sverige?

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
SV: Ryssland i Sverige?
« Svar #15 skrivet: 11 december 2014, 18:21:40 »
Sverige har ju fått ett "gold card" från NATO. Vad det kortet nu gör :)
Så jag tror inte NATO skulle skita i Sverige om något händer.
// Patrik!

Heboy

• *
  • 3 446
  • ßadaƨƨ ƙoƨƨa
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 11 december 2014, 19:34:02 »
Fast det har dem ju inte, NATO har aldrig gått ut och sagt att de inte skulle hjälpa Sverige om Ryssland intar Sverige.
Inte ordagrant just det, men läs detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-kan-inte-rakna-med-nato_7824364.svd

Sen gör ju sverige detta också. (hittar inte källan men var någon försvars person som sa det)
Vad gör Sverige? Korsar någon annan stats luftrum utan tillåtelse (~5ggr/år)? Övar bombanfall mot strategiskt viktiga positioner i ett grannland?

Xonia är väl närmast min världsbild. Ryssland gör detta för att vi (swe+fin) ska öka våra försvarsanslag så att vi kan skydda oss utan Nato. Eftersom båda länderna historiskt har varit emot Nato funkar denna taktik hyffsat - dock har stödet för en Nato-anslutning ökat kraftigt under året (i båda länderna)! Ryssland vill inte ha ett Nato-land som granne, speciellt inte med markgräns!

Xoonia

• 1 002
  • Efterlyst i 20 nationer.
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 11 december 2014, 19:38:08 »
Nej, det finns ingen lag eller regel som säger att vi måste vara medlemmar i NATO för att de ska hjälpa oss. Dock, om Sverige vore medlem i NATO, så var vi tvungna att hjälpa andra natoländer som går i krig.

En för alla, alla för en
DOCK, så måste man vara medlem i NATO får att man ska kunna få hjälp av andra NATO länder.
Så ditt argument fungerar inte.

EDIT: Kan rekommendera att du läser detta som kommer från NATO's generalsekreterare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15733063.ab

""Skulle Nato rädda Sverige om vi blev anfallna av främmande makt?
– En hypotetisk fråga, men nej, det kan Sverige inte räkna med. Vi skyddar våra medlemsländer""
« Senast ändrad: 11 december 2014, 19:43:35 av Xonia »
Ha kul, så lever du längre!

NAOZ

• 829
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 11 december 2014, 19:48:45 »
DOCK, så måste man vara medlem i NATO får att man ska kunna få hjälp av andra NATO länder.
Hahaha du har ju ingen aning om ett skit? USA är med i NATO? Varför skulle de inte kunna hjälpa vilket land som helst? Det finns ingen garanti att en natoland skulle hjälpa Sverige, men det finns INGET som säger att de inte skulle kunna.
Så DITT argument fungerar inte.
Sveriges kortaste skämt: AIK

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 11 december 2014, 19:50:14 »

EDIT: Kan rekommendera att du läser detta som kommer från NATO's generalsekreterare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15733063.ab

""Skulle Nato rädda Sverige om vi blev anfallna av främmande makt?
– En hypotetisk fråga, men nej, det kan Sverige inte räkna med. Vi skyddar våra medlemsländer""

Men sverige har ju ett sådant där "gold card". Vet du vad det innebär? Jag vet iaf inte det men det måste ju betyda något  iallafall.

(Dom fick det för inte alls så längesedan om jag inte minns fel)
// Patrik!

Xoonia

• 1 002
  • Efterlyst i 20 nationer.
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 11 december 2014, 19:56:24 »
Okej, vi säger såhär så du fattar det.

Sverige är inte med i NATO och kan därmed nekas hjälp OM vårt land blir invaderat av en främmande makt som vill ha kontroll över Östersjön, om vi var med i NATO och vi blir invaderade så är de andra medlemsländerna enligt artikel 5 http://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_17120.htm tvungna att anfalla som försvar.

Men sverige har ju ett sådant där "gold card". Vet du vad det innebär? Jag vet iaf inte det men det måste ju betyda något  iallafall.

Det är korrekt, dock är vi med i NATO inofficielt då vår försvarsmakt övar med NATO förband. :)
« Senast ändrad: 11 december 2014, 19:59:39 av Xonia »
Ha kul, så lever du längre!

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #21 skrivet: 11 december 2014, 20:02:45 »

Det jag vet att sverige är med och övar och i viss mån samarbetar när i typ irak.
Inte ordagrant just det, men läs detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-kan-inte-rakna-med-nato_7824364.svd
Vad gör Sverige? Korsar någon annan stats luftrum utan tillåtelse (~5ggr/år)? Övar bombanfall mot strategiskt viktiga positioner i ett grannland?
Vi vad jag sett ifall så skickar Sverige upp våra jas etc för mota bort dem. Men dem får i princip göra vad dem vill på internationellt vatten.
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

Ghost Potato

• *
  • 257
  • Slim Shady in all of us.
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 11 december 2014, 20:12:09 »
http://mobil.svd.se/nyheter/nato-ger-sverige-guldkort_svd-3875180

Här står det om kortet Patrik skrev om och där står det "Sverige får ett "Gold Card" av försvarsalliansen Nato. Det innebär möjlighet till fördjupat samarbete med Nato som endast ges till fem länder."
Saying you sick, quit playing you prick don't nobody care And why the fuck am I yelling at air I ain't even talking to no one cause ain't nobody there!
¯\_(ツ)_/¯

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 11 december 2014, 20:25:38 »
Istället för att länka massa artiklar publicerade för två år sedan kan ni ju posta något lite mer aktuellt då det hänt mycket under de senaste två året, bland annat Rysslands aggressivitet.

Länktips: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19133502.ab

DavidFTW898

• 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
« Svar #24 skrivet: 11 december 2014, 21:07:30 »
Go NATO or go home Sweden!

Ghost Potato

• *
  • 257
  • Slim Shady in all of us.
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 11 december 2014, 21:11:42 »
Istället för att länka massa artiklar publicerade för två år sedan kan ni ju posta något lite mer aktuellt då det hänt mycket under de senaste två året, bland annat Rysslands aggressivitet.

Länktips: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19133502.ab

Njaa sålänge det är fakta som stämmer så spelar det ingen roll!:)
Saying you sick, quit playing you prick don't nobody care And why the fuck am I yelling at air I ain't even talking to no one cause ain't nobody there!
¯\_(ツ)_/¯

Heboy

• *
  • 3 446
  • ßadaƨƨ ƙoƨƨa
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 11 december 2014, 21:39:19 »
Vi vad jag sett ifall så skickar Sverige upp våra jas etc för mota bort dem. Men dem får i princip göra vad dem vill på internationellt vatten.
Lite skillnad där dock. Att hävda sitt lands luftrum kan väl ändå inte jämföras med att kränka andras?

Visst får det vistas så mycket de vill på/i internationellt vatten/luftrum men det är inte det som är det problemet här. Ryssland verkar ju inte kunna hålla sig på rätt sida av gränsen, varken när det gäller vattnet eller luften.

Ryssland började redan att rusta och bete sig aggressivt 2008 när de gick in i Georgien. Att sedan våra politiker inte har velat se det är en annan sak. Ett medlemskap i Nato är det enda alternativet! Det tar 10 år från och med idag för oss att rusta upp till den nivå vi behöver för att kunna ge ett förtroendeingivande (och avskräckande) intryck när det gäller militär förmåga. 10 år för mycket!

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 11 december 2014, 21:56:56 »
Njaa sålänge det är fakta som stämmer så spelar det ingen roll!:)
Märker genast att du inte läst artikeln jag länkade, för om du gjort det hade du märkt att de två år gamla artiklarna är utdaterade till viss del.

Heboy

• *
  • 3 446
  • ßadaƨƨ ƙoƨƨa
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 11 december 2014, 21:59:11 »
Märker genast att du inte läst artikeln jag länkade, för om du gjort det hade du märkt att de två år gamla artiklarna är utdaterade till viss del.
Det centrala i den artikeln jag länkade (se citat nedan) gäller väl dock fortfarande? Har du andra uppgifter?

"Men det finns ingen artikel 5-skyldighet när det gäller partnerländer. När allt kommer omkring, är du medlem så gäller artikel 5, om inte så gäller den inte."

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #29 skrivet: 11 december 2014, 22:12:32 »
Lite skillnad där dock. Att hävda sitt lands luftrum kan väl ändå inte jämföras med att kränka andras?

Visst får det vistas så mycket de vill på/i internationellt vatten/luftrum men det är inte det som är det problemet här. Ryssland verkar ju inte kunna hålla sig på rätt sida av gränsen, varken när det gäller vattnet eller luften.
Läste fel/skrev fel.
Som sagt hittade inte när någon försvarsmakt person sa att vi spanar vid Rysslands gränser lika mycket som dem spanar vid våra.

Men vad jag vet så har alla övningar som skett har varit på "öppet vatten"
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader