'][' E H \/\/ARRiORS

Träningsvärk eller något allvarligt?

Strife

  • ***
  • 1 457
    • Visa profil
Träningsvärk eller något allvarligt?
« skrivet: 25 januari 2014, 09:38:53 »
När jag körde biceps på gymmet i torsdags så kände jag att jag överansträngde muskeln, dagen efter hade jag svårt att räta ut armen och det gjorde riktigt ont. Trots smärtan så gick jag ännu en dag till gymmet och körde triceps och bröst, när jag gjorde övningarna så kände jag hur tricepsen blev trötta men det var bicepsen som faktiskt gjorde riktigt, riktigt ont. På kvällen så hade smärtan och min stelhet i bicepsen ökat och det gjorde extremt ont att bara ta av mig tröjan. Idag så är armarna nästan helt låsta i en 90graders vinkel, muskeln är dessutom spänd och det gör ont ifall jag trycker på den, vilket säger mig att det är träningsvärk. Dock så har mina biceps aldrig låst sig såhär förut vilket oroar mig lite, någon som varit med om något liknande?

Värt att nämna är att jag precis kom tillbaka till gymmet från ett långt uppehåll och att jag inte tar någon medicin eller har någon sjukdom.

Tacksam för svar!

DavidFTW898

  • ***
  • 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2014, 09:43:50 »
Belastade du bicepsen väldigt mycket?

Strife

  • ***
  • 1 457
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2014, 09:46:18 »
Belastade du bicepsen väldigt mycket?
Ja, normalt brukar jag köra 9 sets biceps och 9 sets rygg, men eftersom jag tränade med några kompisar och de tog ovanligt lång tid på sig så han jag köra upp till 15 sets biceps, vilket kanske inte var det smartaste jag gjort nu i efterhand...

DavidFTW898

  • ***
  • 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014, 09:56:58 »

Ja, normalt brukar jag köra 9 sets biceps och 9 sets rygg, men eftersom jag tränade med några kompisar och de tog ovanligt lång tid på sig så han jag köra upp till 15 sets biceps, vilket kanske inte var det smartaste jag gjort nu i efterhand...
Antar att den är något överansträngd då.

Hur tränar du när du tar bicepsen?
Och gör du det "ryckigt" eller långsamnt?
Tar du mer vikt än vad du klarar av?

Strife

  • ***
  • 1 457
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2014, 09:59:28 »
Antar att den är något överansträngd då.

Hur tränar du när du tar bicepsen?
Och gör du det "ryckigt" eller långsamnt?
Tar du mer vikt än vad du klarar av?
Jag gör övningarna fullständigt och därav använder jag vikter som jag klarar av. Jag är säker på att felet inte ligger på hur jag gör mina övningar, däremot så tror jag att det kan vara extra illa eftersom jag som sagt precis kommit tillbaka från en lång paus.

DavidFTW898

  • ***
  • 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 10:10:57 »
Jag gör övningarna fullständigt och därav använder jag vikter som jag klarar av. Jag är säker på att felet inte ligger på hur jag gör mina övningar, däremot så tror jag att det kan vara extra illa eftersom jag som sagt precis kommit tillbaka från en lång paus.
Ja okej!
Bör vara att du har överansträngt muskeln väldigt mycket och börjat alldeles för hårt efter pausen.
Jag är ingen läkare, men jag tror inte att det är någon större fara. Bara vänta tills det går över. Är det så att det inte går över eller du tvivlar på att det kanske är någon större fara så tycker jag du ska uppsöka läkare.
Hoppas det blir bra snart!
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 10:16:50 av DavidFTW898 »

Heboy

  • *
  • 3 446
  • ßadaƨƨ ƙoƨƨa
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014, 10:55:52 »
Tycker mig känna igen det där, skulle gissa på att det är träningsvärk. Om du hade fått en "riktig" skada så hade det troligtvis gjort ondast under första dygnet och just den där stelheten pekar också mot att det bara är  överansträngning/träningsvärk

Be någon att massera muskeln lite lätt. Om det blir bättre så behöver du nog inte oroa dig!

Ozzzkar

  • *
  • 5 123
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014, 13:29:35 »
Tveka dock inte att uppsöka läkare om det inte blivit bättre om någon dag eller så.
Med vänliga hälsningar...


Molleresa

  • ***
  • 1 217
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2014, 22:27:01 »
Jag upplevde samma sak för någon vecka sedan då jag kom tillbaka efter ett uppehåll. Det gjorde riktigt ont att räta ut armen, samt att bara låta den hänga längs kroppen. Det går över, var bara träningsvärk för mig.
Vänliga hälsningar

SnowmaN

  • *
  • 344
  • Born with a Heavy Metal Soul..
    • Visa profil
    • Fuel Graphics
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2014, 02:35:03 »
Träna någon annan kroppsdel och "vila" upp punkterna där du har ont.

Sedan när du ska köra biceps igen så börja med lite lättare vikter och jobba dig uppåt.

Om samma problem fortsätter så ta kontakt med en läkare eller en välutbildad tränare  :)


- | Rankad 86:e plats i Hela världen i Day of Defeat Source (Baserat på HL's publish)

- | 1:a plats i Manhattan BL Cup 2012

-| 3:e plats i  La Classique armès 2012, France

Strife

  • ***
  • 1 457
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2014, 12:09:25 »
Tack för alla tipsen, nu när det har gått 3 dagar sedan träningen har jag fortfarande ont men smärtan har minskat avsevärt, så det var antagligen bara en överansträngning! :)

BrödrosT^

  • *
  • 3 174
  • Follow Your Dream
    • Visa profil
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2014, 17:12:31 »
Kryckor kanske ;)

DavidFTW898

  • ***
  • 1 190
  • Stay Stronk!
    • Visa profil
    • JUST CKLICK IT
SV: Träningsvärk eller något allvarligt?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2014, 19:44:11 »
Tack för alla tipsen, nu när det har gått 3 dagar sedan träningen har jag fortfarande ont men smärtan har minskat avsevärt, så det var antagligen bara en överansträngning! :)
Glad att kunna hjälpa till! :)