'][' E H \/\/ARRiORS

Omröstning

När läste ni svensk grammatik i skolan?

Sjuan
3 (14.3%)
Åttan
6 (28.6%)
Nian
1 (4.8%)
Första året på gymnasiet
0 (0%)
Andra året på gymnasiet
1 (4.8%)
Tredje året på gymnasiet
2 (9.5%)
Minns inte
8 (38.1%)

Antal personer som röstat: 20

Svensk grammatik i skolan

palsternacka

• *
  • 5 186
  • Überleader
    • Visa profil
Svensk grammatik i skolan
« skrivet: 13 november 2013, 14:57:12 »
Jag läser just nu svensk grammatik på universitetet och vi i "klassen" diskuterade nyligen när vi senast läste svensk grammatik i skolan, varav jag själv hade svårt att minnas när jag senast gjorde detta. Många berättade att de under en period i årskurs 8 läst ett par veckor men efter detta inget mer medan andra sa att de under andra året på gymnasiet läst tre veckor intensiv grammatik för att sedan inte röra den delen av svenskämnet mer.
         Jag skulle därför tycka det var intressant att veta när ni, användare här på forumet, senast läste grammatik i skolan. Ni får gärna kommentera och tillägga exempelvis hur omfattande arbetet kring grammatiken var, upplägget på studierna, vad ni tyckte om momentet och gärna tips på hur man ska göra grammatiken "roligare" att lära ut till skolelever. Det är även okej att diskutera grammatik allmänt, huruvida det är viktigt/oviktigt att lära sig men tänk på att respektera varandra och inte komma med påhopp eller kränkningar.

Välformulerade svar uppskattas alltid. :-)
« Senast ändrad: 13 november 2013, 14:59:55 av palsternacka »
Med vänlig hälsning
Jill

OM DU BLIR MEDLEM I FÖRENINGEN, ANGE 1276 SOM REKRYTERINGSNUMMER <3

Har du någon fråga gällande föreningen eller communityt? Skicka PM!

hadEsFTW

• *
  • 1 376
  • Vi segra skall men inte falla.
    • Visa profil
SV: Svensk grammatik i skolan
« Svar #1 skrivet: 13 november 2013, 15:37:04 »
Vi har inga svensklektioner, "alla ämnen är svenska".

Jag vet varken vad alla imperfekt och dem heter eller betyder och jag går i nian...

« Svar #2 skrivet: 13 november 2013, 15:39:23 »
Oj, svensk grammatik kommer jag inte ihåg när vi läste sist.

Vet att vi hade svensklektioner i ettan, men jag minns inte ifall vi pratade om grammatik.

LunarStorm

• **
  • 458
  • Det är svårt att spela badminton när det blåser.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 november 2013, 15:44:28 »
Vi började med grammatik i femte klass och var då det enda vi höll på med i mer än en termin.
Väldigt intensivt på den tiden. Vi gick igenom alla tempusformer samt substantiv, adjektiv och adverb.

Sedan i 8:an hade vi grammatik i ett antal veckor där det mer handlade om repetition.
Nu i 9:an har vi knappt haft något. Någon enstaka lektion tillägnad åt konsten av att använda de eller dem samt andra typiska grammatiska fel.

Head Hunter

• 3 856
  • Den admin som var här längst >:D
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 november 2013, 15:48:05 »
Har nog inte haft svensk grammatik i skolan sen 9an haha och det är ett bra tag sedan ;)

EoS

• *
  • 1 668
  • |Självutnämnd media härskare över tw |
    • Visa profil
    • Min fotosida
« Svar #5 skrivet: 13 november 2013, 16:02:42 »
tror typ 9an och 2an...  ???
men minns ej utan vad jag tror...
Men man fick/får ju feedback på gramatik om man gör fel...

Tycker generelt lärarna inte kunde göra ämnet roligt  :(
| Gör sprays | Eos95s fototråd | Dyslexiker | Eos@tehwarriors.net | Steam |
"hu hu diktatur" /jill
palsternacka, das überleader

StekN^

• 1 882
  • Han som alltid blev bannad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 13 november 2013, 16:46:04 »
Vår skola som är så himla petig (och saknar logik) så hade vi svenska grammatik i 3an, 4an, 5an, 6an och 7an. Och nej, ingen grammatik i 8an eller 9an eller första året i gymnasiet.
Ayy!

palsternacka

• *
  • 5 186
  • Überleader
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 13 november 2013, 17:00:42 »
Tycker generelt lärarna inte kunde göra ämnet roligt  :(

Du säger att lärarna inte kunde göra ämnet roligt och det är något jag tror du inte är ensam om att uppleva. Om en lärare har positiv inställning (och ett roligt upplägg) till ämnet istället för att försöka rusha igenom och få det överstökat så tror jag det har en positivare effekt på elever och lärandet men problemet är hur? Hur ska en lärare göra grammatiken rolig? Finns det något sätt eller är grammatiken bara ett moment man tvunget måste gå igenom och sedan glömma bort? (Ser att många svarat att ni inte minns när ni senast läste grammatik.) Vill gärna höra era åsikter om detta!
Med vänlig hälsning
Jill

OM DU BLIR MEDLEM I FÖRENINGEN, ANGE 1276 SOM REKRYTERINGSNUMMER <3

Har du någon fråga gällande föreningen eller communityt? Skicka PM!

Ozzzkar

• *
  • 5 123
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
« Svar #8 skrivet: 14 november 2013, 03:09:59 »
Grammatik är en sån sak som vi själva gör fel på även om vi tycker vi kan språket väldigt bra (vi har det som modersmål). Jag tyckte inte svenskalektionerna var de roligaste lektionerna i grundskolan, men vissa delar av grammatiken var spännande eftersom jag egoistiskt sett alltid trott att jag är så bra på svensk grammatik, men så var inte fallet. Detta var just den del som jag tyckte var spännande - att faktiskt förbättra mig själv på många småsaker som jag gjort fel på tidigare. Jag kan dock tänka mig att det kan vara ett undantagsfall eftersom vissa andra kanske har sämre förkunskaper eller så...

Jag kommer tyvärr inte ihåg i vilken årskurs vi läste mest svensk grammatik, men någon gång mellan 6-9. Lite pratade vi nog om det på gymnasiet också, men inte lika mycket, vad jag minns.
Med vänliga hälsningar...

Molleresa

• 1 217
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 15 november 2013, 07:13:53 »
I åttan gick vi igenom satsdelar under några veckor följt av ett läxförhör. Sedan i ettan till trean fick man ju lära sig substantiv, verb och adjektiv.

Sent from my LT26w using Tapatalk

Vänliga hälsningar

Head Hunter

• 3 856
  • Den admin som var här längst >:D
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 15 november 2013, 07:31:45 »
Jag tyckte inte svenskalektionerna var de roligaste lektionerna i grundskolan,

Sist jag kollade hette det svensklektionerna och inte svenskalektionerna :o

Ozzzkar

• *
  • 5 123
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
« Svar #11 skrivet: 15 november 2013, 14:05:05 »
Sist jag kollade hette det svensklektionerna och inte svenskalektionerna :o

Svenska Akademien har i sin ordbok (sök efter "svensk" och kolla på svenskalärare, svenskaprov och svensklärare/svenskalärare) erkänt båda former som varianter, men jag hittade också denna artikel som är väldigt intressant. Blir svenskläraren svenskalärare?

Kort och gott - båda sätt går att använda.
Med vänliga hälsningar...

Strife

• 1 457
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 15 november 2013, 14:37:55 »
Svenska Akademien har i sin ordbok (sök efter "svensk" och kolla på svenskalärare, svenskaprov och svensklärare/svenskalärare) erkänt båda former som varianter, men jag hittade också denna artikel som är väldigt intressant. Blir svenskläraren svenskalärare?

Kort och gott - båda sätt går att använda.
Jag har för mig att det enbart kan skrivs med ett "a" ifall det har med ett lärande syfte att göra. Till exempel "svenskalärare" och "svenskaprov" som båda är varianter. Däremot så är det viktigt att komma ihåg att man inte skriver så på t.ex uppsatser eller vetenskapliga artiklar eftersom det inte är "fint" att skriva så. Artikeln som du länkade beskrev det på samma sätt, det finns rum för dessa varianter i vårt språk, men de originella formerna är att föredra. Speciellt vid viktigare tillfällen.