'][' E H \/\/ARRiORS

Behöver hjälp! ( Historiesyn )

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
Behöver hjälp! ( Historiesyn )
« skrivet: 20 maj 2013, 13:08:16 »
Hej, Vi har fått en uppgift i skolan som ser ut såhär:

Uppgiften: [spoiler]"Här ska du använda dig av de kunskaper du har inhämtat kring historiesyn samt resonera kring att parter i en konflikt kan se på konfliktens orsaker utifrån olika perspektiv. Gå tillbaka till de konflikter du skrev om i din uppsats, välj en av konflikterna och redogör för vilket perspektiv på historien respektive inblandad part har och varför det är olika/lika."[/spoiler]

Jag har valt Israel - Palestina konflikten och jag har svårt att komma på något. Någon som kan ge mig något litet tips om vad man kan skriva :)
// Patrik!

palsternacka

• *
  • 5 186
  • Überleader
    • Visa profil
SV: Behöver hjälp! ( Historiesyn )
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2013, 17:46:01 »
Jag är inte vidare insatt i detta tyvärr, men prova att googla lite, typ "olika synvinklar på israel-palestina- konflikten". Vill du läsa ett redan färdigt arbete kring detta ämne går det ju att kika in på denna :-) (dock uppmanar jag dig inte till kopiering, men du kan läsa och kanske få inspiration och lättare att hitta egna ingångar till ämnet).

Finns säkert flera bra sidor på engelska som kan ge dig ett hum om saker och ting, samt ge en relativt god insyn i hur de olika sidorna ser på konflikten (jag googlade och tog två som jag fann relativt relevanta till det du sökte).

Lycka till! Hoppas det går bra med uppgiften :-)
« Senast ändrad: 20 maj 2013, 17:47:45 av palsternacka »
Med vänlig hälsning
Jill

OM DU BLIR MEDLEM I FÖRENINGEN, ANGE 1276 SOM REKRYTERINGSNUMMER <3

Har du någon fråga gällande föreningen eller communityt? Skicka PM!

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2013, 16:10:49 »
Tack så jätte mycket! Ska se om jag kan snickra ihop något idag :)
// Patrik!

Strife

• 1 457
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2013, 16:15:19 »
Vi hade en liknande uppgift fast den handlade om situationen i Syrien.

Jag skrev på min uppgift att det som gjorde att de inblandade parterna agerade på olika sätt var på grund av deras ekonomiska situation eller att de är förtryckta osv. Sen så skulle vi även gå ett steg längre och diskutera kring de länder som indirekt påverkar konflikterna. Då skrev jag att FN inte hade tillåtelse att hjälpa oppositionen i Syrien eftersom att Ryssland och Kina röstade veto i deras omröstningar. Anledningen till att de gjorde detta var för att de tjänar pengar på krig genom att sälja vapen till båda sidorna och därmed förlänga kriget.

Vet inte om detta hjälper, men jag hoppas det gör det!

Floppppppp

• *
  • 1 168
  • Livs Levande Legend.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2013, 17:54:46 »
En sak är att kolla upp riksdagspartiernas åsikter c:

Patrik!

• 4 993
  • <3
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2013, 21:23:46 »
Tack så mycket för hjälpen! :) Börjar närma mig ett slut på denna uppgift nu :D
// Patrik!

AnT

• *
  • 2 547
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2013, 22:13:34 »
Jag har gjort en uppgift som påminner om den du ska göra när jag gick i ettan. Jag tog upp förlopp, orsaker, konsekvenser och åtgärder. Min uppsatts handlade dock om Rwanda, tänkte dock ta Israel och Palestina konflikten först. Tyckte det var lite komiskt bara! Om du hade kunnat tänka dig byta ämne kan jag dela med mig av mina källor! :)
« Senast ändrad: 22 maj 2013, 22:16:34 av AnT »