'][' E H \/\/ARRiORS

Utförliga/speciella regler

Ozzzkar

• *
  • 5 124
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
Utförliga/speciella regler
« skrivet: 20 oktober 2009, 23:20:14 »
Hej alla! Här finns en liten lista med några regler som inte står med i regellistan, bland annat vad som gäller på t.ex. war och LR. Har nämligen sett att både spelare och admins har olika uppfattningar om detta.

• På war får CT INTE lov att säga "war börjar när T rebellar", utan de måste säga en tid, t.ex. 5:00. T får dock rebella innan men då får CT endast lov att döda den T som rebellar och INGEN annan! När det gäller LR på war så är det samma som på en vanlig runda, d.v.s: LR får köras, båda LR-parter ska fokusera på LR:n, LR:n ska inte störas av utomstående och så vidare.
  • När det gäller ghosting så räknas det endast som ghosting om spelaren är död, d.v.s. säger en levande spelare "han är på fotbollsplanen" är det INTE ghosting, men om en död säger "han är på fotbollsplanen" så är det ghosting.
  • Vissa säger att man måste ha mick som CT o.s.v. Detta stämmer inte! Du kan vara CT och ge regler i chatten om du inte har mick. Att ha mick underlättar ju självklart men det är alltså inget krav.
  • Camping är otillåtet en längre tid förutom på hide and seek. På war är camping också tillåtet, fast bara inom rimliga gränser.
  • CTs får inte förbjuda T att prata i mick en hel runda. Däremot får de säga "den T som pratar när vi ger regler dör".
  • På LR får T inte lov att rebella (utföra handlingar på folk utanför LR:n). CTs utanför LR får inte döda Ts i LR. Detta innebär alltså att om det är 2 Ts och 2 CTs kvar, och den ena Tn kör LR med den ena CTn så får den T som inte är i LR lov att rebella och döda den CT som inte är i LR utan att den CTn som är i LR får döda Tn som rebellar.
  • Som ni vet blir det automatiskt blir freeday om burarna öppnas innan CT har berättat reglerna. Detta gäller ENDAST om CT öppnar burarna, inte om en T öppnar. En T skulle t.ex. kunna ta sig ut via teleports, hemliga knappar, hål i väggen o.s.v., och därefter öppna burarna, men då blir det inte automatiskt freeday.
  • De regler som CT ger i början av rundan ska gälla tills dess att rundan avslutas. Om CT säger "zombie freeday" så går det alltså inte att mitt i rundan avbryta och säga "war", "gå till buren" eller liknande. Samma sak gäller om alla samlas i buren från början, då kan man inte gå över till exempelvis war eller zombie freeday.
  • Man får inte tvinga Ts till LR. LR är något frivilligt, (a last request = en sista önskan), annars hade LR-menyn kommit upp automatiskt.
  • Eftersom vi vill spela smidigt och effektivt inne på servern gäller följande: Om en CT säger droppa vapnet så gäller det alltid under lekar som Simon says, Evil Simon says och Drunken Simon says. Där ska Ts inte betrakta det som att CTs försöker lura dem när de säger såna saker.
  • Från och med 2013-03-09 utgår man inte längre ifrån att det är tillåtet att stå under låga tak/trappor (för att kunna falla ner snabbare och hoppa igen) under LR:n "Most Jumps Contest". Man måste stå så att det finns tillräckligt med plats över huvudet för att utföra vanliga hopp. Undantag måste båda parter komma överens om innan parternas hopp har börjat räknas.
  • Tidsvarningar är inte en ursäkt för att inte varna Ts. Alltså spelar det ingen enorm roll att säga att man ska frysa med höger ben mot gallret innan 5:45, för om någon skulle röra sig väldigt lite så är det oftast inte okej att döda den personen direkt utan varning ändå.
  • "Freeze" och "unfreeze" är inte magiska ord som bestämmer allt. Om man ber en eller flera Ts att frysa så innebär det inte att man får döda direkt vid minsta lilla rörelse. Dessutom så behöver man inte säga "unfreeze" efter att man sagt "freeze", utan om man ger en regel som kräver att Ts rör på sig så får de göra det utan att CTs sagt "unfreeze" före.
  • Straffrundor är inte tillåtet. Alltså är det inte tillåtet att straffa någon rundan efter att den personen spelade på ett visst sätt.
  • Tråd med information om lekar och tråd om freedays (panda/zombie etc.)
  • Det är inte tillåtet att köra Simon Says i cellerna i början av rundan
  • Att köra !lr är alltid tillåtet ifall det är möjligt
  • CTs måste alltid acceptera !lr från "falska" rebeller (exempelvis folk som t.ex knivat en CT på sitt huvud)

Ni som spelar jail ofta förstår säkert att det är lite krångligt för oss att sammanställa precis alla småregler som gäller. Vi hoppas lite på att folk som inte plöjer igenom den här listan faktiskt lär sig saker under tiden de spelar och att folk är så flexibla att de kan gå in här i efterhand och läsa "det som faktiskt gäller" om det behövs. Hjälp oss gärna att sprida dessa smådetaljer inne på vår jail-server! Vi försöker verkligen göra spelet så balanserat som möjligt så att ett visst lag inte har för en massa fördelar emot det andra samtidigt som vi försöker hålla kvar den klassiska "jailbreak-andan".

Om ni har frågor eller funderingar, följ kontaktvägarna eller skriv i tråden!

En liten fotnot: Denna tråden skapades 2009 när jail-servern var ny. Diskussion har förekommit efter hand här i tråden och vissa av sakerna som sagts gäller inte längre. Utgå i första hand alltid efter det som står i första inlägget.
« Senast ändrad: 08 mars 2014, 21:14:48 av Ozzzkar »
Med vänliga hälsningar...

Xenon^

• **
  • 166
  • Jag är fan BÄST, så håll käften och sitt ner!
    • Visa profil
SV: "Speciella Regler"
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2009, 23:21:14 »
Bra lista !  ;)

« Svar #2 skrivet: 07 november 2009, 22:42:11 »
Riktigt bra Jesper :) jag vill också berömma dig för ditt aktivhet och förståelse som admin och du är en fantasktik admin
Ge aldrig upp!

« Svar #3 skrivet: 08 november 2009, 00:40:59 »
Edit: Står nu även om freeday på listan. ALLA läs det tack!

Alexx

• 1 206
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 november 2009, 01:22:19 »
en fråga...

om jag är T och kommer uo ur min cell och öppnar innan ct har sagt regler blir det
freeday då?

Ozzzkar

• *
  • 5 124
    • Visa profil
    • dataviruset.com - Min personliga portfolio
« Svar #5 skrivet: 08 november 2009, 02:22:19 »
Det där är en svår situation eftersom att T kommer välla ut ur burarna skrikandes "FREEEEDAYYYY", så det blir svårt att vara admin i situationen.
Men som Viceroy sa här i tråden - "Freeday gäller endast om ct säger det eller öppnar burarna utan att säga regler, inga undantag" - då tycker jag det framgår ganska tydligt att det inte blir freeday om en T öppnar.

Det finns kanske gånger som man får känna efter för situationen hur den ska hanteras - dvs. om man ska vara stenhård på regeln eller inte.
Med vänliga hälsningar...

Alexx

• 1 206
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 08 november 2009, 02:46:13 »
Det där är en svår situation eftersom att T kommer välla ut ur burarna skrikandes "FREEEEDAYYYY", så det blir svårt att vara admin i situationen.
Men som Viceroy sa här i tråden - "Freeday gäller endast om ct säger det eller öppnar burarna utan att säga regler, inga undantag" - då tycker jag det framgår ganska tydligt att det inte blir freeday om en T öppnar.

Det finns kanske gånger som man får känna efter för situationen hur den ska hanteras - dvs. om man ska vara stenhård på regeln eller inte.

Jag tycker det blir freeday om burana öppnas ::..att det inte spelar roll vem som öppnar

abban hs

• *
  • 3
  • Kolla riktigt noga...
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 13 december 2009, 12:15:33 »
Bra lista  :D
Oj, där fick jag visst ett hs.

jÅnte

• **
  • 437
  • Its fun until someone get hurt, then its hilarious
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 13 december 2009, 19:04:48 »
är inte så många som har förstått att terrorister får rebella när dom vill, även innan war
många ct som frågat mig om jag kan respawna dom för dom vart dödade av en t innan war hade börjat -.-
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious

OkaN

• 2 381
  • Det finns inget att läsa här...
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 13 december 2009, 19:11:34 »
är inte så många som har förstått att terrorister får rebella när dom vill, även innan war
många ct som frågat mig om jag kan respawna dom för dom vart dödade av en t innan war hade börjat -.-

Näe så är det inte, de får rebella när som hellst och ct får bara döda T som är rebeller innan krig/war tiden.
Om en T skjuter mot dig innan tiden börjat då får CT skjuta tillbaka. (Gäller väl även om T inte är rebell?)

jÅnte

• **
  • 437
  • Its fun until someone get hurt, then its hilarious
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 december 2009, 19:20:48 »

Näe så är det inte, de får rebella när som hellst och ct får bara döda T som är rebeller innan krig/war tiden.
Om en T skjuter mot dig innan tiden börjat då får CT skjuta tillbaka. (Gäller väl även om T inte är rebell?)

men jag mena att om ct blir dödade innan war börjar dom tjata om att dom vill ha respawn, och dom räknar det som freekill. men du har rätt i att om en t skjuter en ct innan war så får ct'n skjuta terroristen
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious

rasmus

« Svar #11 skrivet: 14 december 2009, 09:27:46 »

men jag mena att om ct blir dödade innan war börjar dom tjata om att dom vill ha respawn, och dom räknar de't som freekill. men du har rätt i att om en t skjuter en ct innan war så får ct'n skjuta terroristen
T:s får alltid rebella, CT:S får nästan alltid döda rebeller. Enklare än så är det inte ^^

Alexx

• 1 206
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 14 december 2009, 14:12:26 »
Men T får inte rebella CT som är i LR!

Sewil

« Svar #13 skrivet: 15 februari 2010, 14:38:13 »
En fråga, Ludachris sade att man inte MÅSTE vara med på Musical Chairs för att man KAN dö om man är seg och dålig.

Men det är ju exakt samma sak på Simon says.. om man är seg och inte hoppar/whatever snabbt så dör man ju kanske.

Musical Chairs finns det ju en ganska stor chans att överleva om man bara är snabb

« Svar #14 skrivet: 15 februari 2010, 17:27:14 »
ts måste vara med om cts säger det, reglen "Du får inte be ts att göra något som dödar dom" syftar mer på att du inte får säga t.e.x: Sätt dig i elektriska stolen. så "lekar" som simon, musical chairs osv är tillåtet då det inte pekar ut en specifik terrorist som ska dö.

//Vice-roy